Neuvoja ja vinkkejä laihduttamiseen

COMMENTS (0)
laihdutusvaaat

Kun yrität pudottaa painoasi on tavallista, että muutokset ruokavalioon ja elämäntyyliin tuntuvat liian radikaaleilta. Onnistunut painonpudotus usein alkaa valitsemalla ruokavalio, joka ottaa huomioon luonteen, syömistottumukset, sekä elämäntyylin. On tärkeää valita ruokavalio, joka on terveellinen - välttäen trendikkäitä dieettejä, jotka lupaavat rajuja tuloksia lyhyessä ajassa - ja sopii omaan elämäntyyliin. Kehotyypin ymmärtämisellä ja huomioon ottamisella realististen tavoitteiden asettaminen onnistuu.

Toisin sanoen on tärkeää ymmärtää omat lähtökohdat ja pitää mielessä, ettei paino ole ainoa mittari (lihas painaa enemmän kuin rasva, mutta mahtuu pienempään tilaan). Mikäli painoa on pudotettavana paljon, kannattaa harkita tavoitteen jakamista pienempiin välitavoitteisiin.

Palkitse itsesi

Itsensä palkitseminen kannattaa aina kun tavoitteita on saavutettu. Uusia, pienemmän koon vaatteita onkin hauska shoppailla onnistuneen painonpudotuksen jälkeen. Vaikkei extrakilot kertyneetkään kuukaudessa on vaikea olla haluamatta niistä nopeasti eroon. Kehon aineenvaihdunta sopeutuu ruokavalion muutoksiin ja vaikka alussa paino putoaisikin nopeasti, vauhti hidastuu ajan myötä.

Yleinen virhe on aliarvioida päivän ruokamäärä ja saadut kalorit. Pitämällä ruokapäiväkirjaa on helpompi havaita, mistä kalorit todella tulevat. Kirjaamalla kaiken - jokaisen purukumin, leivänpalan, kahvikupin - on paljon tietoisempi valinnoistaan ja saa hyvän käsityksen siitä, miten hyvin painonpudotusohjelmaansa noudattaa.

Annoskokoja kannattaa tarkkailla. Mikäli tapana on syödä usein ravintoloissa, voi pyytää pienempää annosta tai paikasta riippuen ottaa osan annoksesta mukaan. Ruokavalio on vain osa painonpudotusta. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että painonpudotus on sitä tehokkaampaa mitä enemmän säännöllistä liikuntaa harrastaa.

Kannattaa pyrkiä harrastamaan ainakin kevyttä liikuntaa, kuten ripeää kävelyä, ainakin 20 minuuttia päivässä, kolmesta viiteen päivään viikossa. Lääkärin kanssa on hyvä keskustella ennen vaativamman kunto-ohjelman aloittamista, jotta ei vaadi keholtaan liikaa liian aikasin. Perhe ja ystävät kannattaa värvätä avuksi, tueksi ja rohkaisuksi. Tavoitteista kertominen auttaa lisäämään motivaatiota pysyä suunnitellussa tahdissa.