Laihdu syömällä

laihduttaminen

Laihduttaminen ruokavaliota tarkkailemalla on varmasti yksi suosituimmista laihdutuskeinoista. Yhä harvemmin enää viljellään dieettejä, joissa syödään vähemmän kuin olisi terveellistä. Sitä paitsi ihminen ei jaksa olla sellaisella dieetillä pitkään jolloin saavutetut vaikutukset, tässä tapauksessa laihdutetut kilot, eivät ole pitkäaikaisia. Usein kilot tulevat tuplana takaisin. Nykypäivänä painotetaan enemmän hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja laihduttamisessakin.

Annoskoot ja ravintosisältö

Laihduttamisessa oleellista ovat annoskoot, tarpeeksi usein syöminen ja ruuan ravintosisältö. Kun syö pieniä aterioita pitkin päivää, vireystaso pysyy koko ajan samana kun verensokeri ei pääse laskemaan liian alas. Verensokerin laskeminen liian alhaiseksi ilmenee usein väsymyksenä ja päänsärkynä, myös keskittymiskyky heikkenee. Kun syödään usein pidetään nälkä kurissa ja vältytään siltä kun ei ole koko päivään syönyt ja sitten illalla tulee supernälkä ja tekee mieli ahtaa suuhun kaikkea mahdollista.

Toisaalta myös se, milloin syö, on tärkeää. Kulutat energiaa paljon enemmän päivällä kuin yöllä nukkuessasi. Ei siis kannata tankata illalla liikaa, ei tosin ole hyvä ihan hirveässä nälässäkään mennä nukkumaan. Usein sanotaankin että aamupala on päivän tärkein ateria, sillä saadaan kroppa käyntiin.

Ruuan ravintosisällöllä on merkitystä. Alkutilanne vaikuttaa paljon; selkeästi ylipainoiselle herkkusuulle riittänee aluksi pidättäytyminen herkuista ja totuttelu perus kotiruuan syömiseen. Hoikemmalle jo perusruokaa syöneelle voidaan tehdä ruokavalio jossa lasketaan tarkemmin proteiinit ja vähennetään hiilihydraatteja ja rasvoja. Hiilihydraatteja kuitenkin tarvitaan energian saantiin.

Kun syö tarpeeksi ja oikein, aineenvaihdunta pysyy normaalina ja jopa nopeutuu kun taas rankkojen dieettien aikana elimistön aineenvaihdunta hidastuu. Myös tällaisten dieettien aikana elimistö lähtee ottamaan ravintonsa lihaksista kun ei ole muuta saatavilla. Voidaankin sanoa että syömällä laihtuu.